SEO-tekst schrijven

Als je voor een website een tekst wil schrijven, dan zal je ook aan de SEO (zoek machine optimalisatie) moeten denken. Als je aandacht aan de SEO van een tekst besteed, dan kom je hoger in de zoekmachine.

Waarom is SEO belangrijk

SEO is belangrijk, omdat je met een tekst gevonden wil worden. Ook zorgen goede SEO-teksten ervoor dat de hele website beter scoort in de zoekmachine.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen meestal op de bovenste zoekresultaten klikken en al helemaal niet naar de volgende pagina van de zoekresultaten gaan. Daarom is het belangrijk om bij de bovenste zoekresultaten te staan.

Stappenplan goede SEO-tekst schrijven

Stap 1: Bepaal waar je over wil gaan schrijven 

Als je een tekst gaat schrijven moet je eerst het onderwerp bepalen.

Stap 2: bepaal de zoekwoorden

Een zoekwoord is een term waar iemand opzoekt, als hij naar iets opzoek is. Op basis van een zoekterm bepaald google (of een andere zoekmachine) welke websites er moeten verschijnen in de zoekresultaten.

Je kan zoekwoorden eenvoudig zoeken met google. Je typt een zoekwoord in google in en dan kijk je helemaal onderin naar de zoekwoord suggesties. Deze suggesties kunnen je helpen om de geschikte zoekwoorden te vinden. Ook zijn er verschillende tools op internet te vinden om een zoekwoorden onderzoek te doen.

Stap 3: schrijf een goede tekst

Nu je de zoekwoorden bepaald hebt kan je de tekst gaan schrijven. Het is belangrijk dat je de tekst voor de bezoeker schrijft en niet voor de zoekmachine. Stop dus niet je hele tekst overmatig vol met zoekwoorden/termen, omdat dat niet prettig leest voor een bezoeker en google heeft dit ook door. Laat de zoekwoorden/termen een paar keer terugkomen in je tekst en gebruik synoniemen van de zoekwoorden/termen.

Google is dol op content, schrijf daarom een tekst van minimaal 300 woorden. Schrijf deze tekst echt zelf, want als je content kopieert straft google dat af. Houd je tekst ook relevant, als de tekst niet nuttig is of volstaat met onwaarheden, dan heeft dat ook een slechte invloed op de vindbaarheid van je tekst. Google wil namelijk de beste zoekmachine ter wereld zijn.

Stap 4: optimaliseer de tekst

 Je moet je tekst optimaliseren, omdat je tekst gevonden moet worden door de zoekmachine. Een zoekmachine is een robot, deze robot heeft signalen nodig om je tekst te begrijpen. Je wilt dat de zoekmachine je tekst goed begrijpt, want dan komt je tekst op een zo hoog mogelijke positie in de zoekresultaten.

Titel

 Zet je zoekwoorden aan het begin van de titel, dan is het voor google of een andere zoekmachine duidelijk waar je tekst over gaat. De titel mag maximaal 77 tekens lang zijn.

Om de titel van een tekst te veranderen heb je een snippet tool nodig. Gebruik je WordPress, dan is Yoast SEO een zeer geschikte plug-in om je titel en meta teksten mee te schrijven.

Url  

 De url is de link naar je tekst/pagina. Door zoekwoorden in je url te verwerken ziet google sneller waar je tekst over gaat. Zet de zoekwoorden net als bij de titel vooraan. Met vooraan bedoel ik na de domeinnaam. Voorbeeld: https://admiraalonline/ hier komt de link van de pagina of tekst/

Meta tekst

De meta tekst is de tekst die onder de titel en de url staat. Deze tekst gebruikt google niet, maar hij is wel erg belangrijk. Met de meta tekst nodig je mensen uit om op jouw link te klikken. Je kan in de meta tekst bijvoorbeeld een korte samenvatting zetten van de pagina.

De meta tekst mag niet langer zijn dan 156 tekens. Houd de tekst dus kort maar krachtig.

De inleiding van de tekst

Maak in de inleiding van de tekst duidelijk waar de tekst over gaat (doe dit voor de bezoeker en voor de zoekmachine). Zet daarom je belangrijkste zoekwoorden in de eerste zin van je inleiding. Dat is voor de zoekmachine fijn en ook voor de bezoeker.

Tussenkoppen en alinea’s 

Zet je belangrijkste zoekwoorden in de tussenkoppen (h1 t/m h6). Tussenkoppen zijn voor de zoekmachine zeer belangrijk en voor de bezoeker geeft dat ook overzicht.

Maak je alinea’s niet te lang. Korte alinea’s lezen namelijk veel fijner, zeker op een beeldscherm.

Optimaliseer de afbeeldingen.

 Een tekst ondersteun je meestal met één of meerder afbeeldingen. De zoekmachine kan deze afbeeldingen (nog) niet zien. Zorg daarom dat je afbeeldingen een alt-teksten hebben, een titel en een omschrijving. Als je dat doet zijn je afbeeldingen toch relevant voor de zoekresultaten.

Links

Links linken binnen een artikel naar een andere pagina (intern) of website (extern). Als je naar een andere relevante pagina’s of ander websites linkt heeft dat een positief effect op de SEO.

Interne links

Een interne link is een link die naar een andere pagina binnen je eigen website linkt.

Externe link

Een externe link is een link naar een andere website. Zorg er wel voor dat je externe link naar een relevante website linkt.

Uitstraling en opmaak

Voor de zoekmachine is dat niet heel erg belangrijk, maar voor de bezoeker is dat heel erg belangrijk. Als de pagina waar de tekst op staat er niet uit ziet of de opmaak is niet fijn, dan zal de bezoeker alsnog naar de concurrent gaan. Besteed daarom ook aandacht aan de opmaak.

Stap 5: Tekst plaatsen

Als je een goede SEO-tekst hebt, dan kan je deze online plaatsen. Zorg ervoor dat je alle tussenkoppen in je CMS-systeem toevoegt en plaats de links.

Zorg er tenslotte voor dat de pagina waarop je tekst plaatst er netjes uit ziet.

 

Tenslotte raad ik je dit boek aan.

Wil je dat je bedrijf online een succes gaat worden?

Dan raad ik je dit boek over SEO aan. SEO is namelijk één van de belangrijkste strategieën om er online een succes van te maken.

SEO boek

Bekijk op bol.com